Pages

Sunday 1 November 2015

Pengalaman itu sangat berharga.

Teks : Aliza binti Idris
Foto : Aliza binti Idris

Pengalaman itu sangat berharga.

Bagi seorang usahawan, pengalaman jatuh bangun dalam dunia perniagaan, itu adalah suatu yang sangat berharga. Pernah dengar pepatah dunia berniaga , " Rugi itu pasti, untung belum tahu lagi". Ini bermakna, untuk berniaga, kita memang sudah boleh agak kita akan menghadapi kerugian di mana-mana. Tetapi untuk mendapat untung, kita belum boleh tahu lagi. Mungkin untung sedikit sahaja, namun masih kategori untung. Mungkin untungnya berlipat kali ganda. Waktu itu, hati rasa sedikit lega. Boleh senyumlah orang kata.

Sepanjang saya berniaga kecil-kecilan ini, satu pengalaman yang dapat saya peroleh adalah ketika mendapat tempahan makanan sarapan pagi oleh stesyen televisyen Al-Hijrah. Waktu itu, saya baru sahaja mula berniaga. Baru ingin kenal perihal pelanggan. Saya mengambil keputusan untuk cuba menyiapkan tempahan makanan tersebut. Kata suami, " Tak cuba, tak tahu kita boleh atau tak".

Alhamdulillah dapat juga menyediakan makanan untuk krew rancangan Assalamualaikum. Dapat juga bersua dengan pengacara Farah Adeeba dan Amie Sofia. Respon positif dari Kak Farah Adeeba untuk makanan yang kami sediakan, cukup untuk saya menguji kemampuan saya menjalankan bisnes katering. Respon yang baik dapat menaikkan semangat saya berniaga.

Pengalaman  ini akan saya simpan untuk saya meneruskan perniagaan. Saya dapat belajar bagaimana berurusan dengan ramai orang. Percayalah, bisnes makanan banyak ragamnya. Untuk memuaskan hati pelanggan dan menerima sajian kita sebaik mungkin, itu adalah sesuatu yang kita harus belajar dan sentiasa menerima baik buruk komen yang diberi. Terima kasih untuk pengalaman itu.

No comments:

Post a Comment